Abstraktní kompozice s figurou, 20. léta 20. století, pastelky na papíře, signováno vpravo dole A. Hoelzel, rozměry kresby 32 x 20 cm, celkové rozměry s rámem 58 x 44,5 cm, velmi dobrý stav, viz foto, paspartováno, zaskleno – muzeální sklo, nepatrně poškozeno.
Velmi vzácná a sběratelsky vyhledávaná práce olomouckého rodáka Adolfa Hölzela (1853 Olomouc - 1934 Stuttgart), jednoho ze zakladatelů moderní evropské malby a průkopníka abstrakce.
Provenience: Původně získáno z rodiny autora.
Znalecký posudek: PhDr. Rea Michalová, Ph.D.
Z posudku: Předložené dílo „Abstraktní kompozice s figurou“ je sběratelsky exkluzivní, typicky výrazově experimentální, vizuálně velmi působivou prací olomouckého rodáka Adolfa Hölzela, malíře, kreslíře, litografa, knihtiskaře a v neposlední řadě výtvarného pedagoga, autora, který je dnes považován za jednoho z prvních protagonistů abstrakce a který byl trefně charakterizován jako „umělec na rozhraní věků, stylů a národních mentalit“.
Předložené dílo „Abstraktní kompozice s figurou“ je Hölzelovou kvalitní, výrazově mimořádně plnou kresebnou prací z pozdějšího období, kdy se již pohyboval ve sférách abstraktního tvarosloví. Tato práce přesně charakterizuje autorův tvůrčí přístup, který byl hluboce experimentální. Jeho styl byl experimentem; šlo mu především o stálý vývoj: z experimentů vyvozoval důsledky, a ty jej podnítily k dalším experimentům. Právě v tom je dnes jeho vývoj považován za velmi pokrokový.
Předložené dílo, bytostně svobodně koncipované, je jedním z důkazů, že Adolfa Hölzela lze přiřadit k pionýrům abstraktní tvorby, jakými byli u nás František Kupka a Alois Bílek. „Abstraktní kompozice s figurou“ skvostně dokládá, že Hölzel chápal umění v hudebním smyslu, nešlo mu o obsahovost, ale o symfonii co nejčistší výtvarné formy.
Náhledy produktu:



