Železný Brod - nádraží, rok 1983, olej na plátně, signováno a datováno vpravo dole J.Jíra 83, na rubu přípis autora a štítek Galerie DÍLO, rozměry malby 70 x 80 cm, celkové rozměry s rámem 72 x 82 cm, velmi dobrý původní stav, viz foto, autorská adjustace.

Provenience: Významná privátní sbírka českého výtvarného umění z 2. poloviny 20. století.

Znalecký posudek: PhDr. Rea Michalová, Ph. D.

Z posudku:
Posuzovaný obraz „Železný Brod - nádraží“ je originálním, velmi kvalitním, typicky expresivně podaným a motivicky neotřelým dílem Josefa Jíry, jednoho z nejvýraznějších umělců generace narozené mezi dvacátými a třicátými lety dvacátého století, generace, která nastupovala na scénu po druhé světové válce a hrála klíčovou roli při opětovném navázání na přerušenou tradici vývoje českého moderního umění. Jméno Josefa Jíry, „maloskalského Chagalla“, jak byl často nazýván, je spojováno s krajinou Podkrkonoší a mimořádnou svérázností a osobitostí jak uměleckou, tak lidskou. Malíř sám sebe vnímal jako „obyčejného člověka“, což Bohumil Hrabal precizoval slovy, že „Josef Jíra je opravdu neobyčejně obyčejný člověk“. Byl velkým vyznavačem života se všemi jeho až požitkářsky konzumovanými dary.
„Nikdy v životě bych asi nebyl schopen udělat nějaký obraz, aniž bych se vázal k nějakému místu, určité vzpomínce nebo prožitku,“ prohlásil o sobě kdysi Jíra. Jeho životní zkušenosti se vždy prolínaly s malířskou tvorbou. Obrazy vznikaly jako výsledky vzrušeného prožívání vnitřních sporů a konfliktů a v tomto smyslu jsou plné emocí, napětí i romantické dramatičnosti. Rodokmen jeho sugestivní malby rytmizovaného rukopisu a znepokojivě rozezvučených barev sahá až k vizionářům expresionismu.
Předložený obraz „Železný Brod - nádraží“ je krásnou a výrazově silnou, vyzrálou Jírovou prací, jež ztvárňuje autorův autentický zážitek z rodného kraje na pozadí jeho typické obrazové symboliky.
Jestliže většinou zachycoval Josef Jíra motiv volné, venkovské krajiny okolo Malé Skály, kde prožil dětství a bydlel a tvořil od šedesátých let, jeho krajem zaslíbeným bylo celé Podkrkonoší a oblast Českého ráje. Na předloženém obraze Josef Jíra ztvárnil mimořádně sugestivní výtvarnou formou, založenou na kolorististickém a tvarovém kontrastu, železnobrodské nádraží v zimním čase; čase, který malíř jako někdejší vášnivý lyžař miloval. Zob azil zde moment, kdy světlo nádraží jako by magicky přitahovalo různé lidské existence, a to jak ty, které spěchají domů, tak ty, které chtějí strávit ještě nějaký čas v nádražní hospodě, tzv. „nádražce“.
Malířský výraz tohoto plátna je založen na strukturálně bohatě rozrůzněných hutných barevných pastách. V téměř barokně syrovém způsobu malby „i černá stává se barvou“ (jak bylo o autorových dílech trefně napsáno) a zářivá bílá doslova křičí ve své „nahosti“ a „obnažení“.
V levé části plátna využil Josef Jíra psychický dosah svého typického detailu, přezvětšeného oka. Vtělil do něj svá osobní traumata i jakýsi úděs nad možností „samoty v davu“, samoty kafkovského ražení, která se zrcadlí v izolovaných postavách, jež se pomalu trousí k nádraží.


Vyvolávací cena:
150 000 Kč
Odhadní cena:
250 000 - 400 000 Kč

Chci vložit

Písemný limit



Konec příjmu online příhozů

22.9.2024 18:00

Aukce se také můžete zúčastnit online na serveru

Livebid.cz

Procházení katalogu


Josef Jíra (1929 - 2005)

Náhledy produktu:

Náhledy produktu:

Josef Jíra (1929 - 2005)

Josef Jíra (1929 - 2005)

Josef Jíra (1929 - 2005)

Josef Jíra (1929 - 2005)

Josef Jíra (1929 - 2005)

Josef Jíra (1929 - 2005)